27 października 2013

Panny Wyklęte w Lublinie



Maleo Reggae Rockers i Panny Wyklęte zagrali koncert w Lublinie w Hali Globus. Bilety miałam od dawna, czekałam z wytęsknieniem, a koncert był absolutnie obłędny. Może ja trochę przesadzam, ale czułam w sobie coś takiego, czego nie umiem opisać. Bardziej niż zwykle byłam dumna, że jestem Polką. Że narodziłam się z tej samej ziemi co bohaterowie tacy jak Laluś czy Inka. Miałam wrażenie, znaczy, raczej takie poczucie niesamowitej jedności, dumy... Nawet nie umiem tego opisać.

Projekt "Panny Wyklęty" został stworzony przez Dariusza Malejonka. Zaangażowano polskie artystki, reprezentujące różne gatunki muzyczne. Inspiracją były historię Żołnierzy Wyklętych, a przede wszystkim Inki (Danuty Siedzikówny). Fundacja Niepodległości wydała płytę w związku z Rokiem Żołnierzy Wyklętych.

Niesamowity, absolutnie wyjątkowy koncert. Nie będę ukrywać, że nieraz stanęły mi w oczach łzy, bo wszystko to trafiało tak głęboko. Były wszystkie panie: Ania Brachaczek, Marcelina, Mona, Paulina&Natalia&Anna Przybysz, Paresłów, Gonix, Ifi Ude, Marika, Lilu, Dore, Halina Młynkova razem z Maleo Reggae Rockers. Miała być także Kasia Kowalska, która grała koncert w Warszawie. Planowała, że przyleci do Lublina helikopterem, ale z powodu gęstej mgły nie mogła wystartować.

Po raz pierwszy zobaczyłam na żywo Lilu. Jedna z moich ulubionych raperek, obok Wdowy. Halina Młynkova w utworze "Panie Generale" była po prostu nieziemska. Na płycie nie ma tak wielkiej mocy jak na żywo. Podobnie Gonix, na żywo brzmiała niezwykle w kawałku "Heroina". Wszystkie, absolutnie wszystkie utwory z tej płyty mają w sobie coś, co ściska za serce.

 Mój ulubiony utwór z płyty Panny Wyklęte to bezwarunkowo "Noc" (wyk. Darek Malejonek, Ania Brachaczek & MRR) 
Stanę na każde Twoje zawołanie POLSKO!
Po Bogu pierwsza, poza Nim przed Tobą nikt.
Płaczesz, gdy zło wyklina Twoje wierne wojsko.
Upomnisz się, jak Matka o Synów swych.

Pojawił się utwór Lilu z płyty Morowe Panny "Rota". Po raz pierwszy śpiewałam "Rotę" w takim tłumie. Tyle głosów, czystych i fałszujących, zlało się w jeden głos. 

W pewnym momencie odwróciłam się i spojrzałam na syna Sierżanta Józefa  Franczaka, pseudonim "Laluś", tego, który pozostał do końca. Zginął w 1963r. Miał wielkie łzy w oczach.
Pojawiły się także kawałki z płyty "Morowe Panny". Kupiłam ją właściwie przypadkiem, a potem dowiedziałam się o projekcie "Panny Wyklęte". 

Ludzi było naprawdę bardzo dużo. Tłum pod sceną, mnóstwo osób na trybunach i na krzesłach ustawionych przed sceną. Nie umiem określić, ile, ale naprawdę bardzo wielu
To było absolutnie wspaniałe. Tak wielu przyszłoby, by wspólnie oddać cześć Tym do końca niezłamanym, niepodległym. 


Stanę na każde Twoje zawołanie Polsko
Po Bogu pierwsza, poza nim, przed Tobą nikt
Płaczesz gdy zło wybija Twoje wierne wojsko
Upomnisz się jak matka o synów swych

Swoich żołnierzy wywołujesz dzisiaj Polsko
Stoją w szeregu na ich czapkach Orzeł lśni
Lalek, Rój, Uskok, Inka i całe niezłomne wojsko
Po Bogu pierwsza, poza nim, przed Tobą nikt
 Za Wolność, za Polskę
Z serca wyrwane
Walczyli o to,
Co nie było im dane...
Przysięgał służyć wiernie
Niepodległości strzec
Nie szczędzić krwi w potrzebie
Koniec!
"Panie Generale"

…pod nogami dywan z trocin, 
mur porosła trawa
cienie pod piwnicy ścianą, w martwym oknie szklana łza
będą o mnie śpiewać pieśni, wolałabym żyć
moje imię – Inka. Wyklęta życia nić…
 A, a jeśli to za dużo, to wszystko co proszę
Daj mi Boże to jedno, tylko najważniejsze
Co nie zna nienawiści, nie płonie od gniewu
Kyrie eleison, daj mi nowe serce

Przepraszam za jakość zdjęć, wiem, są koszmarne. Robiłam komórką spod sceny, w tłumie, bardziej skupiona na koncercie niż na nieruszaniu ręką przy fotografowaniu. Nie przyszło mi do głowy, żeby wziąć ze sobą aparat, zazwyczaj na koncertach obowiązuje zakaz... Jeśli Panny Wyklęte jeszcze raz odwiedzą Lublin albo okolicę, pójdę bez wahania. Genialny koncert, piękna płyta, cudowne kobiety.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Widzisz jakieś błędy? Akcja jest za szybka albo za wolna? Za długie, za krótkie zdania? Ignoruję kanon albo przekręcam jakieś fakty? Daj znać, będę bardzo wdzięczna. Uczę się pisać i każda wskazówka jest na wagę złota, dziękuję za każdą krytykę, zniosę nawet najsurowszą ocenę, śmiało. Każda krytyka jest dla mnie na wagę złota :) Serdecznie dziękuję za komentarze, w razie czego - odpowiadam prawie na każdy.
Koniecznie daj znać, które opowiadanie ma być jako następne! :)